بلاغت انواع ادبی با تکیه بر بلاغت نوع رباطی
نویسنده
چکیده مقاله:
بلاغت سنتی، زیبایی شناسی آثار ادبی را تنها در سه حوزهی علم بدیع، بیان و معانی بررسی میکند. این دیدگاه سنتی، ارزش زیبایی شناختی هر سروده یا نوشته ادبی را تنها آراسته بودن آن به آرایهها و هنرهایی میداند که در سه قلمرو بدیع، بیان و معانی از آنها سخن میرود. اما بلاغت جدید، معیار زیبایی اثر ادبی را علاوه بر این سه علم، در شاخصها و مؤلفههای دیگری جستوجو میکند که موجب تمامیت و کلیت اثر و شالودهسازی آن میشوند. برخی از این معیارها و ابزارهای جدید که در بلاغت یک متن ادبی، میبایست مورد بررسی قرار گیرند، عبارتند از: پیکرهی زبانی، درونمایه سازی، عوامل تمامیت هنری یک اثر، ساخت اطلاعاتی، تناسب اجزاء با بافت، لحن حاکم بر درونمایه، فضاسازی، تناسب صور خیال با درونمایه و شکل اثر، زمینهچینی و..... نکتهی دیگر این است که هر نوع ادبی اعم از شعر، نثر، حماسه، ادبیات غنایی، تعلیمی، نمایشی، داستان، رمان، قصیده، غزل، رباعی و.... بلاغت و معیارهای زیباییشناسیک ویژهی خود را دارد؛ وجوه زیباییشناسی هر نوع ادبی، باید با معیار بلاغی خاص آن سنجیده شود. برای اثبات این فرضیه، بلاغت نوع رباعی را براساس معیارهای جدید بلاغت، بررسیده و نشان دادهایم که کیفیت معیارها و شاخصهایی که موجب زیبایی نوع رباعی و التذاذ هنری از آن میشود، با انواع دیگر متفاوت است.
منابع مشابه
نقدى بر بلاغت سنتى
بلاغت در معناى علمى که به زیبایىشناسى ادبیات مىپردازد ازجمله علوم مهم و تأثیرگذارى است که متأسفانه به ویژه در زبان فارسى چندان مورد توجه و بررسىهاى عالمانه قرار نگرفته است. علم بلاغت در طول تاریخ هزارساله ادبیات فارسى از نواقص و آفتهاى زیادى آسیب دیده است که از جمله مهمترینهاى آن مىتوان به فقدان نظریهپردازىهاى علمى، عربىزدگى، اختلاف در نامگذارىها، تعاریف کلى و مبهم، پرداختن به موضوعا...
متن کاملنقدی بر بلاغت سنتی
بلاغت در معنای علمی که به زیباییشناسی ادبیات میپردازد ازجمله علوم مهم و تأثیرگذاری است که متأسفانه به ویژه در زبان فارسی چندان مورد توجه و بررسیهای عالمانه قرار نگرفته است. علم بلاغت در طول تاریخ هزارساله ادبیات فارسی از نواقص و آفتهای زیادی آسیب دیده است که از جمله مهمترینهای آن میتوان به فقدان نظریهپردازیهای علمی، عربیزدگی، اختلاف در نامگذاریها، تعاریف کلی و مبهم، پرداختن به موضوعا...
متن کاملبلاغت ایجازی نماد در سنجش با استعاره و تمثیل با تکیه بر شعر نو
در شعر نو ایجاز با جهتگیری جدید و ساختی متفاوت ظهور کرده است. شاعران معاصر رویکرد به نمادگرایی را عاملی برای ایجادِ ایجاز و فشردگی هنری یافتهاند و بهکمک این ترفند هنری و بلاغی، حوزۀ مفهومی شعر خود را وسعت بخشیده و تزاحم و تراکم تصویری را که از عیوب شعر پیشینیان بود از شعر خود دور ساختهاند. در این نوشتار با بررسی ویژگیهای ایجازی نماد همچون نداشتن قرینه، اتحاد تصویر و اندیشه، بیکرانگی و ابها...
متن کاملمشابهت بلاغت قرآنی با بلاغت غربی
این مقاله، مشابهت سبک بلاغی قرآن را با بلاغت غربی با تکیه بر آهنگ کلام در قرآن، بررسی می کند. ابتدا از سبک بلاغی قرآن سخن به میان آمده و به وجوه متناظر آن با مؤلفه بلاغت در مغرب زمین اشاره می شود. سپس در پیشینه بحث به آثار مرتبط اشاره می شود. آنگاه در پیکره جستار، مبانی سبک بلاغی قرآن و مشابهت آن با بلاغت غربی بررسی و بر آهنگ کلام در قرآن تکیه می شود. این مقاله، ضمن ارائه نمونه هایی از آیات قرآ...
متن کاملبررسی مفهوم سرقت ادبی در بلاغت اسلامی
قضیه سرقات یکی از مباحث مهم در بلاغت اسلامی است بررسی منابع مربوط با بلاغت نشان از آن دارد که این قضیه در طول تاریخ تغییر و تطوری را از سر گذرانده و مورد تامل ناقدان مسلمان قرار گرفته است. هدف پایان نامه حاضر بررسی و اثبات این فرضیه است که مفهوم سرقات و به پیروی از آن جایگاه سارق در طول قرن ها دچار دگرگونی شده است. بدین منظور با به کارگیری روشی تاریخی تلاش نمودیم تا این مطلب را در طول هشت قرن ن...
منابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
عنوان ژورنال
دوره 17 شماره 57
صفحات 7- 32
تاریخ انتشار 2013-11-22
با دنبال کردن یک ژورنال هنگامی که شماره جدید این ژورنال منتشر می شود به شما از طریق ایمیل اطلاع داده می شود.
کلمات کلیدی
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023